
Med Google Data Studio kan du helt gratis måle og analysere alle markedstiltakene du gjør. På den måten får du god oversikt og presentasjon av de viktigste tallene dine.

1. Samle informasjon fra alle kanaler et sted
Mange bedrifter har Google Analytics knyttet til sin nettside, men det kan være vanskelig å vite hvilke data du skal se på i et verktøy som er såpass omfattende.
En av de store fordelene med Google Data Studio er at du kan koble til flere datakilder, som for eksempel informasjon fra facebook-annonsene dine eller nyhetsbrev. På den måten får man en enkel oversikt over alle kanaler, både Google Analytics (som viser nettsidetrafikk), sosiale medier (annonseresultater og organisk trafikk), andre kanaler (som Mailchimp, YouTube, strømmetjenester med mer) og annonseringsplattformer (eksempelvis Google ads, programmatisk annonsering, betalte artikler og lignende).
Google Data studio er gratis og det er også gratis å koble inn data fra Google Analytics og Google Ads men noen plugins, for eksempel for å få inn data fra facebookside eller Facebook ads må man betale for.

2. Gir et raskt oversiktsbilde over de viktigste målene dine
Ved hjelp av Google Data Studio kan du raskt se status innen de viktigste målene dine og justere tiltakene deretter. En godt oppsatt rapport eller visning fra Google Data Studio er perfekt å vise frem på storskjerm på kontoret. Mange av våre kunder bruker det også som styringsverktøy på leder-, salgs- og markedsmøter.
Gode mål å følge med på kan være for eksempel:
- Omsetning fra nettbutikk.
- Hvilke kampanjer som leder til flest antall nettsidebesøk eller salg.
- Hvilke søkeord som leder til nettsidebesøk.
- Hvor mange engasjerer seg i innholdet ditt i sosiale kanaler.
- Lesetid og fluktfrekvens på viktige landingssider på nettsiden.

3. Del innsikten fra Google Data Studio
Når du har satt opp rapporten kan du enkelt samarbeide og dele innsikt med kollegaer, lederen din eller andre samarbeidspartnere. Du kan enkelt legge til personer ved e-postadresse, dele link, laste ned rapporten som pfd og lage en tidsplan for utsendelse av e-post med rapporten. Og selvsagt kan du regulere tilgangen, for eksempel om du ønske rat noen kun skal ha lesetilgang.
Man kan enkelt lage forskjellige dashboards til forskjellige målgrupper i den samme rapporten. Visualiser data på en ryddig måte og velg mellom for eksempel tabeller, trendgrafer, sirkeldiagram eller andre visningsalternativer.
Det betyr at salgssjefen, kommunikasjonsavdelingen og markedsavdelingen kan få ulike “dashboards” som viser de målene som er mest relevante for deres ansvarsområde.

4. Få kontroll over annonsekostnadene dine
Hvis du annonserer i Google, Facebook, Bing og programmatisk samtidig kan det være krevende å få god oversikt over mye du bruker totalt på annonsering. Ved å koble til en tredjepartsløsning som for eksempel funnel.io kan du få denne oversikten direkte i din Google Data Studio rapport.

5. Felles rapporteringsverktøy
Hvis du bruker et byrå (digitalbyrå / eksternt firma) for markedsføring så bør du be om å få rapportering av kampanjer og resultater i Google Data Studio. Dette gjør at du hele tiden kan se hvordan det går med de ulike kampanjene. Dessuten slipper du å betale for at byrået bruker tid på å sammenstille rapporter for deg, noe som kan være tidkrevende. En felles rapportering leder også til mer effektive møter og gjennomføring av tiltak siden man bruker mindre tid på rapportering og mer tid på å diskutere optimalisering og tiltak. Kunder som oppdaterer seg på resultater i Data Studio har ofte relevante innspill som raskt kan omsettes til faktisk resultater.

Måling og analyse
Dersom du ikke bruker et byrå kan det være lurt å knytte til seg noen som hjelper deg å sette opp de riktige målene, slik at du faktisk følger med på de tingene du kan eller vil endre på. Ofte er utfordringen at man sitter på for mye data, og nøkkelen er å kun følge med på de viktigste tingene.
Ønsker du å komme i gang med Google Data Studio, og synes det er vanskelig kan vi i Vangen & Plotz hjelpe deg med å sette gode mål og skreddersy rapporter.