Facebook har oppdatert pixelen sin, hvordan påvirker det deg

Nå kan man bruke data fra førsteparts informasjonskapsler sammen med Facebook-piksel, i tillegg til data fra tredjeparts informasjonskapsler.

Flere av våre kunder lurer på hvordan dette vil påvirke innsamlingen av data og om man må inn å gjøre noe i facebook-kontoen sin knyttet til dette.

Hvorfor gjør Facebook denne endringen?
Grunnen til at Facebook har endret sin pixel til å kunne bruke data fra både førsteparts informasjonskapsler og tredjeparts informasjonskapsler er at nettlesere som Safari, Firefox og andre i større og større grad blokkerer informasjonskapsler (cookies) fra 3. parter.

Hva betyr det?
Det vil si at hvis noen bruker en adblocker eller en nettleser som blokkerer slike informasjonskapsler så har man fram til nå ikke fått tak i informasjon og kunnet bruke den for å bygge seg publikum på for eksempel de som har besøkt nettsiden din. På grunn av dette utviklet Google og Microsoft egne førsteparts-informasjonskapsel som oppfattes og leses som en del av nettsiden og derfor ikke blokkeres på samme måten. Det Facebook gjør nå er med andre ord egentlig kun å følge etter de andre store aktørene for å sikre at vi kan fortsette å drive måling og innhenting av data i kanaler vi selv eier. Og sikre at vi kan bruke den informasjonen til for eksempel re-markedsføring, også på den aktiviteten vi gjør i Facebook. Med andre ord mye av den samme funksjonaliteten som Google Analytics gir oss.

Hva må du gjøre?
Under Pixel-tab inne på Business Manager kan man etter 24. oktober velge mellom to varianter av innsamling (pixels), enten å ta i bruk den nye eller å beholde den gamle løsningen. Dersom man ønsker den oppdaterte pixelen trenger man ikke å foreta seg noe. Den ligger som standard nå. Så alle som har en annonsekonto i Business Manager og ønsker å benytte dette vil få den muligheten automatisk.

Hvem bør ikke bruke den nye førsteparts-pixelen?
Når det gjelder hvem som eventuelt bør skru av denne funksjonaliteten så vil vi ikke gå inn og gi noe generelt råd, for den vurderingen bør gjøres litt mer grundig. Men på generell basis kan man si at det først og fremst er institusjoner som evt samler inn mye sensitiv data, som sykehus, finans-institusjoner og lignende som bør vurdere å ikke ta i bruk de nye innstillingene. Du kan deaktivere førsteparts informasjonskapsler og bare bruke Facebook-pikselen med tredjeparts informasjonskapsler dersom det er ønskelig. Med dette alternativet vil imidlertid ikke Facebook-pikselen nå ut til like mange kunder på Facebook, og målingen og rapporteringen blir mindre nøyaktig, opplyser Facebook.

Har du ingen Facebook-pixel?
Og for de av dere som ikke benytter dere av en facebook-pixel enda, så vil vi anbefale å opprette en slik for bedre måling og mulighet for å treffe målgruppene deres der de er.

Pixel Facebook Icon 11