Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Hva bør du tenke på før du starter nettbutikk?

Hva bør du tenke på før du starter nettbutikk?

En nettbutikk kan øke salget, forbedre kundeservicen og gi deg tilgang til målgruppen din i et bredere geografisk område. Men hvordan kommer du igang?


Skrevet av: Linn Therese Kohmann Prosjektleder/Seniorrådgiver strategisk kommunikasjon 46955195 linn@vangenplotz.no
Digital strategi og forretningsutvikling, kommunikasjon, digital markedsføring, SoMe, universell utforming, innholdsarkitektur, Inbound Marketing og annonsering.

Publisert 04 april, 2022

En nettbutikk kan være en god mulighet for å øke salg, forbedre digital kundeservice, og få bedre kontroll og oversikt over kundegruppene din. Ikke minst gir det tilgang til målgruppen din over et større geografisk område.

Våre beste tips når du skal starte nettbutikk:

Det er en del ting du bør kartlegge før du går i gang med å lage nettbutikk. Hvor dyrt nettbutikk er vil variere, men noen ganger er det enklere enn du tror. Kanskje har din eksisterende nettside allerede nettbutikk-funksjonalitet som kan tas i bruk, eller nettsiden kan integreres mot nettbutikk-løsninger uten for mye individuell tilpasning. Hva som er beste nettbutikkløsning handler mest om å finne løsningen som passer for deg.

Illustrasjon universell utforming digitale tjenester

Hva er målet med nettbutikken?

    • Skal du tilby alle produkter på nett, eller teste med enkelte produktkategorier og eventuelt bygge ut senere?

    • Hvor mye salg må du ha for at det skal lønne seg (det vil si hvor mye må du selge for å gå i pluss kontra eksisterende salg)?

    • Har du eventuelt andre mål enn rent salg digitalt (som at folk skal oppdage en vare eller kunne se på et produkt, men komme i fysisk butikk for å handle)?

    • Trenger du en ren nettbutikk, vil du lage nettside med nettbutikk integrert eller skal du ha annen bedriftsinformasjon på egen nettside?

Les mer om hvordan du bør jobbe med digital strategi her!

Hvilke målgrupper har nettbutikken?

Enkelte målgrupper er mer digitale enn andre, og forventer enkle, kjappe digitale løsninger. Det er en dårlig strategi å starte egen nettbutikk dersom du har målgrupper som ikke vil velge å kjøpe produkter via nettbutikk. Les våre tips til hvordan du bygger din egen personas slik at du har bedre beslutningsgrunnlag før du bestemmer deg for å starte nettbutikk eller ei.

Gode spørsmål når du skal vurdere å lage egen nettbutikk er:

  • Hvem er dine kjernekunder?

  • Er de allerede digitale?

  • Er de i stor grad er avhengig av relasjonen til selgeren/rådgiveren?

  • Er produktet/tjenesten din lett salgbar på nett?

Noen produkter er kundene vant til å kjøpe og/eller bestille digitalt, mens andre produkter har en lengre beslutningsprosess og krever kanskje mer informasjon før man bestemmer seg. Det er derfor ulikt hvor enkelt det er å klargjøre forskjellige produkter for nettsalg.

Hvilke digitale kundereiser skal føre til nettbutikken?

Noen kundereiser er enklere enn andre, og en god start er å legge opp produkter i godt navngitte kategorier med en god og beskrivende søkbar tekst og et bilde. Legger du en god salgs- og markedsstrategi for å få vist produktene i de rette kanalene fra start vil du raskere få salgsresultater når nettbutikken lanseres.

I de tilfellene der kundene trenger bedre tid eller mer informasjon for å gjøre en kjøpsbeslutning bør du ta høyde for de ekstra stegene i innsiktsfasen allerede når du planlegger nettbutikken din. Gode spørsmål kan være:

  1. Har du produkter/tjenester kundene bruker lang eller kort tid på å beslutte seg for å kjøpe. Faktorer som avgjør kan være:
    1. Kostnad på produktet (er det en stor eller liten investering).

    2. Antall konkurrerende tilbydere (sammenligner kunden med andre tilbydere på pris/kvalitet med mer).

    3. Behov for å "se", "prøve ut" produktet før kjøp.

  2. Hvilken informasjon trenger en god landingsside når en kunde klikker seg inn fra en annonse? Holder det å lande rett i produktbeskrivelsen i nettbutikken, eller trenger du en informasjonsside som gir mer informasjon?

  3. Hva kan være et godt steg på veien til et kjøp, selv om man ikke er klar for å forplikte seg riktig enda? Kan du knytte kunden til deg med en mindre forpliktende CTA (handlingsknapp)?

Med tydelige handlingsknapper og riktig informasjon til rett tid, mener vi at selv store beslutninger tas via nettkjøp. Det viktige er at kundene får tid til å gjennomgå en modningsprosess der de blir eksponert for produktet eller tjenesten din flere ganger, i relevante kanaler og over tid fram til de er klare for å kjøpe.

Hvordan du jobber med å definere dine hovedmålgrupper, eller din persona, og hvordan du best designer helhetlige kundereiser som treffer har vi skrevet mer om i denne artikkelen om digitale salg.

Illustrasjon kundereise 1
Kontakt oss for hjelp til å starte nettbutikk!

Hvor stor konkurranse vil nettbutikken få?

For å sikre at du treffer er det lurt å sette av tid til research i tilgjengelige verktøy. Målet bør være å finne ut både hva konkurrentene dine gjør og treffer godt med, og hvilke søkeord og søketermer kundene dine bruker når de leter etter produkter som tilhører samme eller lignende kategori som det du skal selge.

Noe av det du ønsker å vite før du bygger nettbutikken er:

  1. Hvordan henger nettbutikken sammen med den eksisterende butikk virksomheten?

  2. Er det en rød tråd, eller to helt ulike konsepter?

  3. Er det noen produkter der konkurransen er for stor, og der det blir kostbart å “nå opp” i konkurransen? Hva er strategien på disse, å ha de liggende i porteføljen uten for stort salgsfokus, eller å forsøke å vinne konkurransen om treff?

  4. Er der produkter der du enkelt kan vinne konkurransen eller der konkurrentene ikke er like digitale enda?

  5. Har du noen kjerneprodukter som kan fungere som “lokkemat” inn til nettbutikken? For de produktene bør du jobbe ekstra godt med søkemotoroptimalisering og betalte annonser, for å på den måten drive trafikk til nettbutikken.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg å jobbe godt og helhetlig digitalt

Hvilken strategi har du for å skape salg i nettbutikken?

Hvor kompleks struktur du skal legge opp til i nettbutikken er enklere å definere hvis du vet mest mulig om hvordan du har tenkt å selge. Det finnes mange potensielle salgskanaler digitalt, med ulike muligheter for automatiserte annonser dersom du strukturerer innholdet ditt på en god måte. Tenk derfor gjerne gjennom om du kommer til å bruke Google shopping annonser, søke-annonser, selve via betalt innhold, videoannonser eller Facebook og andre sosiale medier.

Paid search is a form of digital marketing where search engines such as google and bing allow t20 dr48v9

Har du folk til å håndtere nettbutikken?

Når man starter nettbutikk må man ha en plan for å håndtere de henvendelsene og salgene butikken genererer. Hva skal skje når noen er i gang med et kjøp? Noen produkter kjøper man rett i butikken via en betalingstjeneste og benytter en eksisterende tjeneste for frakt. Andre salg starter med en henvendelse som må følges opp med en eller flere interaksjoner før en kontakt blir til en kunde.

I en fysisk butikk ville du hatt ansatte som sto i kassa, var tilstede i lokalet og tilbød sine tjenester og råd. Digitalt trenger du å tenke ut hvordan du vil dekke de samme behovene. For å få god utnyttelse av slike automatiserte tjenester kreves det at du jobber godt og systematisk med oppsett, struktur og kundereise knyttet til konkrete personas.

Illustrasjon nettbutikk
Kontakt oss for hjelp med digital markedsføring!

Integrasjoner i nettbutikken

Mange bedrifter har produktsystemer eller andre interne systemer de ønsker å integrere mot nettbutikken. Eksempler på slike systemer kan være:

  • Produktsystem som inneholder informasjon om produkter og lagerstatus, enten hos en leverandør eller hos bedriften internt.

  • Kobling mot CRM-system for å få en bedre og tettere historikk til bruk i kundeservice og ved reklamasjoner og lignende.

  • Regnskapssystem, for enklere administrasjon av betalinger, utestående, tilbakebetalinger/refusjoner, gavekort med mer.

Hva slags betalingsløsninger er best i en nettbutikk?

Når det gjelder hvilke betalingsløsninger du ønsker å benytte i nettbutikken er det flere vurderinger du må gjøre. Her er noen eksempler:

  • Skal du selge kun i det norske markedet? Ulike løsninger er de beste avhengig av om du skal selge kun i et norsk marked, eller om du også skal kunne selge i andre land.

  • Ønsker du direkte betalingsløsninger med kort, eller skal du sende ut faktura eller postoppkrav?

  • Har du en løsning for sending av produkter og kostnader til frakt? Hva slags fraktløsning du tilbyr, og om kostnaden ved frakt skal legges til eller inkluderes i betalingen har noe å si for utviklingsfasen.

  • Har noen i bedriften kunnskapen du trenger rundt reglene knyttet til nettsalg eller trenger du en partner på dette området?

Dersom du vurderer å starte nettbutikk og trenger råd og hjelp så ta kontakt med oss. Vi har eksperter som kan hjelpe deg å finne de beste løsningene både når det gjelder integrasjoner og valg av/oppsett av sikre betalingsløsninger.

Kontakt oss for hjelp til å starte nettbutikk!