Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Hvordan bygge gode personas?

Hvordan bygge gode personas?

En persona er en en fiktiv person som representerer en av dine hovedmålgrupper for kommunikasjon. Men hvordan lager du en persona som treffer?


Skrevet av: Linn Therese Kohmann Digital rådgiver 46955195 linn@vangenplotz.no
Jobber med Kommunikasjonstrategi, SoMe, GoogleAds, Programmatic, Innholdsprod. og Web.

Publisert 31 mars, 2020

Å bygge seg gode Personas er en velkjent metode for oss som jobber med kommunikasjon og markedsføring. Spesielt når man jobber etter en Inbound-strategi blir en persona essensiell. Inbound Marketing er fokuset å lage godt innhold som treffer de rette menneskene, i riktige bedriftene og ved hjelp av nyttig og relevant innhold få de til å ønske å bli dine kunder. For å klare å lage det innholdet som oppleves som nyttig, hjelpsomt og relevant for kundene må du kjenne dem godt, og ha en bevissthet rundt hvem du snakker til hver gang du skal produsere innhold. Enten det er en film, et bilde, en kort tekst, en produktbeskrivelse eller en nyttig tilleggsopplysning.

Personas er altså de forskjellige kundegruppene dine, definert som typiske enkeltpersoner.

Når du har noen gode Personas på plass vil arbeidet ditt med innhold, og prioritering av innhold, med stor sannsynlighet bli enklere. Og du vil med stor sannsynlighet treffe målgruppene dine bedre. Når du vet hvem dine Personas er, blir det enklere å identifisere hva de søker av informasjon og i hvilke kanaler de forventer å finne din bedrift.

Så hvordan går man da fram for å bygge gode personas? Vi har samlet noen steg for deg som gjør det enklere:

Flywheel

7 steg for å bygge gode Personas

  1. Start med å lage deg en intervjuguide for kundeintervjuer, gjennomfør intervjuer med 8-10 kunder du mener er i din kjernemålgruppe. Ønsker du en mal for slike intervjuer, ta kontakt med oss.
  2. Det kan være lurt å gjennomføre intervjuer med noen av de i bedriften med mye kundekontakt, gjerne både på salg og kundeservice. Forsøk å avdekke hva kunder lurer på, hva som oppleves som krevende og hva som er hovedgrunnen til at eksisterende kunder valgte deres bedrift, og forblir kunder over tid.
  3. Se på de datakildene dere har allerede. Hvilke kanaler er dere i (nettsiden, sosiale medier, kundeoppfølgingsstystem, evt chat-tjeneste og lignende). Sammenstill de dataene du har, hva går igjen? Let spesielt etter utfordringer, frykt og problemer eksisterende og potensielle kunder har i kontakt med dere.
  4. Se på eksterne datakilder som eksempelvis Semrush, Google Search Console og andre verktøy for å finne trender, søkefraser og søkeord som er relevante for dere og deres konkurrenter. Hva sier dette bildet deg om de som er dine målgrupper?
  5. Nå vet du ganske mye og kan “finne på” en person som bedriften skal se for seg i all innholdsproduksjon.
  6. Se for deg den “mest typiske” personen for ditt produkt/tjeneste
    1. Det er lov å generalisere
    2. Tenk stereotypisk
    3. Sett ting litt på spissen
    4. Overdriv
    5. Hva har kundene du kommer på til felles? Er det noen likhetstrekk?
  7. Nå er det bare å begynne å tegne opp din persona:) Gjør gjerne dette på et stort ark, en tavle eller lignende. Kreativiteten blir ofte størst i gruppe, så samle de i bedriften som har størst eierskap til resultatet av en persona-kartlegging og riv dere løs fra dataskjermer og digitale løsninger. Start med å finne på navn, kjønn, alder og slipp fantasien løs...

Ønsker du hjelp til å lage gode Personas, kundereiser og planlegge digital markedsføring for din bedrift? Ta kontakt med oss så finner vi en løsning.