Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Hvordan kan digitale kanaler skape flere salg?

Hvordan kan digitale kanaler skape flere salg?

Hvordan kommer du i kontakt med potensielle kunder? Vi gir deg tips til hvordan digitale kanaler kan bli en viktig del av ditt salgsapparat


Skrevet av: Linn Therese Kohmann Digital rådgiver 46955195 linn@vangenplotz.no
Jobber med Kommunikasjonstrategi, SoMe, GoogleAds, Programmatic, Innholdsprod. og Web.

Publisert 06 mai, 2020
Skjermbilde 2019 10 21 kl 11 09 18

De fleste bedrifter selger noe, enten det er tjenester eller produkter. Ofte skjer salget via møter, befaringer eller telefon, men hvordan kommer du i kontakt med potensielle kunder? Har du en salgsorganisasjon som trenger å fylle på med det vi i mangel på et godt norsk ord kaller “leads” (potensielle kunder) for videre bearbeiding? I denne artikkelen gir vi deg tips til hvordan du best kan bruke digitale kanaler for å få inn kvalifiserte leads/potensielle fremtidige kunder til din bedrift.

Hva er et lead?

Et lead kan defineres som en “framtidig potensiell kunde”. En person som har vist interesse for din bedrifts produkter eller tjenester. Det mest interessante når man jobber med digital markedsføring er å få kontroll over de som har vist interesse i en eller flere digitale kanaler, og spisse kommunikasjonen mot dem slik at den treffer riktig i deres kundereise. Les mer om hva som er et lead, og forskjellen på et markedskvalifisert og salgskvalifisert lead i denne artikkelen!

Eksempel på en digital kundereise

Skjermbilde 2020 05 05 kl 15 46 39
Flywheel crop

Bedriftens relasjon med en kunde, i markedsføring, salg og kundeservice-fasen. Illustrasjon hentet fra HubSpot

Salgsfremmende tiltak i de ulike delene av kundereisen:

Bevissthet og sammenligningsfasene

Engasjement i sosiale media
I den første fasen av kundens reise leter vedkommende etter ulike produkter eller tjenester som kan løse et behov eller problem for kunden. Her er det viktig at dere som bedrift er tilstede for å være en relevant/potensiell leverandør av det kunden leter etter. Måten man som bedrift kan gjøre dette på er gjennom å dele tips og råd på sosiale medier og på den måten bygge kjennskap, tillit og godt omdømme hos deres målgrupper. Det vesentlige i denne fasen er at innholdet dere deler oppleves som relevant og interessant for deres potensielle kunder og at dere presenterer løsninger på utfordringer de har. Målet er å gjøre potensielle kunder bevisst på at dere eksisterer og komme top of mind. For å måle dette steget kan dere se på engasjement på sosiale medie-poster, nettsidetrafikk (hvis dere linker til saker på nettsiden), at dere får nye følgere. Dere kan også legge opp til abonnement av lignende saker på e-post og få abonnenter.

Bli oppdaget via søkemotorer
Folk flest googler når de lurer på noe, og det kan og bør dere bruke til deres fordel når det gjelder å bygge en god relasjon til målgruppene deres allerede før de blir kunder av dere. Hvis dere lager saker og innhold på nettsiden deres som svarer på spørsmål som kundene har vil dere ha en god sjanse og komme opp i søkemotorene på det som er relevant for dere. En forutsetning er at dere skriver innholdet på en måte som søkemotorene forstår. Les mer om hvordan du kan jobbe målrettet i digitale kanaler her!

Kontakt og spørsmålsfasen

Legg opp til leadsgenerering på nettsiden
Noen av de som engasjerer seg i sakene deres er kanskje interessert i å gå videre å booke et møte med en gang. Gjør det enkelt å gi fra seg informasjon til dere. For eksempel kan du legge en link videre til et tilbud lengst ned i artikkelen, eller ha en ta kontakt-knapp synlig på nettsiden til enhver tid. Nøkkelen her er å være tilgjengelig uten å være påtrengende. Besøkeren har tross alt kommet inn på nettsiden først og fremst for å lese det interessante innholdet du har.

Leadsgenerering via Retargeting i sosiale medier
I sosiale medier som for eksempel Facebook finnes det gode muligheter for å lage retargetingannonser som gir deg konkrete salgsleads. Hvis du er selger ringer du ikke en oppfølgingssamtale til en potensiell kunde uten å ha et mål. Du bør heller ikke følge opp digitale leads uten å ha et konkret mål. Her kan det lønne seg å tenke gjennom hva som er det naturlige neste steget for de som har engasjert seg i innholdet ditt? Bør du gjøre det mulig for kunder å booke møter gjennom annonser i sosiale medier ? Eller å laste ned noe nyttig innhold mot at du får epostadressen deres? En naturlig oppfølging for deg som lest den her artikkelen kunne for eksempel være: Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan få flere leads fra digitale kanaler? Book et gratis møte med en av våre rådgivere. Du vil oftest få best resultat gjennom en kombinasjon av forskjellige tiltak eller gjennom å teste ut flere og se om noe skiller seg ut som du bør satse på.

Fange opp de som søker etter det du tilbyr via SEM / Google Ads
Hvis du selger en produkt / tjeneste / løsning som er relativt kjent er det stor sannsynlighet for at potensielle kunder starter sin kundereise i Google eller en annen søkemotor. Derfor bør du også være tilgjengelig her med søkeordsannonsering på de ordene som dine kunder bruker når de søker etter det du tilbyr. De som kommer inn denne veien er kanskje allerede klare for å gå videre til et kjøp og derfor er det viktig at både annonsen din i google, og landingssiden kundene kommer til når de klikker på annonsen er konkret og svarer godt på kundenes utfordring/behov. Her må du kjenne din Persona godt, les mer om hvordan du lager persona her.

Til forskjell fra oppmerksomhetsfasen i sosiale medier hvor du deler generelle tips og råd er dette stedet der du bør skrive konkret om det du faktisk selger. Fortell i enkel form om fordelene ved det du tilbyr, hvilke problemer du løser og hvordan prosessen videre ser ut. Link / knapp til å gå videre til neste steg kan ligge flere steder på siden (feks øverst, nederst og i midten hvis det blir en lang side). Er dere flinke på video kan det passe med video her i kombinasjon med tekst.

Når dere først fått kontakt med en potensiell kunde vil selgeren være hovedpunktet for den videre kontakten og oppfølgingen fram til salget er gjennomført.

For å ta presset fra selgerne kan det vært til god hjelp å lage innhold som svarer på de spørsmål og tvil kundene har før de bestemmer seg. Slikt innhold kan ligge tilgjengelig for selgere som kan benytte det som en kunnskapsbase når de skal sende ut personlig innhold med lenker. I denne fasen kan referanser og kundehistorier ha mye å si, da det styrker tryggheten og tilliten kundene har til dere som leverandør.

Salgsfasen

Salg gjennom digitale kanaler krever innsikt i hvordan kunden tenker, hva som er viktig, motivasjonen for å kjøpe, samt eventuelle utfordringer og innvendinger som kunden måtte ha. En flink selger vil hele tiden tilpasse seg dette gjennom dialog med kunden. Når vi som markedsførere skal gjøre det samme må vi samle inn informasjonen på en litt mer systematisk måte og legge denne til grunn for planer, kanaler og innholdsproduksjon. Vi starter normalt med å lage en persona, skissere opp relevante kundereiser og lage en strategi for digital tilstedeværelse i de ulike kanalene. Les mer om hvordan vi jobber smart digitalt her.

La oss hjelpe deg med digitale salgsfremmende aktiviteter!

Er du klar for å få mer ut av din bedrifts digitale kanaler og få dem til å spille på lag med salgsavdelingen? Ta kontakt med oss for en prat om dine muligheter.

Image5

Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg


Vennligst fyll ut ditt navn.
Vennligst fyll ut din e-postadresse som vi kan kontakte deg på.
Vennligst skriv en kort og beskrivende forklaring på hva henvendelsen gjelder.