Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Skrive godt for nett

Skrive godt for nett

Hvordan skrive godt for nett slik at du treffer målgruppen din? Her er 10 tips til hva du bør tenke på når du skal skrive godt for nett.


Publisert 31 juli, 2021
Skjermbilde 2020 10 01 kl 12 17 39

1. Hva vil du oppnå med innholdet?

Mål med innholdet

Før du setter i gang med å skrive, bør du tenke gjennom du vil oppnå med det du skriver og hvem du skriver for. Still deg spørsmålet: Hva vil jeg oppnå med denne teksten? Ha gjerne personasen eller målgruppen din i tankene når du jobber med innhold.

Her finner du en oppskrift på hvordan du kan lage personas for din bedrift!

Hva vi skriver og hvordan vi gjør dette henger gjerne sammen med hva målet med innholdet er. Vi anbefaler deg å skissere ned et klart mål for innholdet før du setter i gang skriveprosessen. Et klart definert mål gjør det enklere å måle om man oppnådde det man ønsket i etterkant.

Forslag til mål

  • Lesetid over to minutter.
  • Flest mulig sidehenvisninger.
  • Lav fluktfrekvens.
  • Påmelding til nyhetsbrev.
  • Deling av innhold i sosiale kanaler.
  • Få vedkommende til å kjøpe noe eller si ja til et tilbud.
  • Ta kontakt via e-post, skjema eller telefon.
Kontakt oss for hjelp med digital markedsføring!
IMG 0539 1

2. Skriv for målgruppen din

Ha fokus på hva målgruppen din trenger og ønsker å vite noe om, og ikke først og fremst hva du vil fortelle dem. Skriv om tema som er av interesse for kundene dine, og som oppfattes som enten hjelpsomt, relevant og/eller underholdende. Husk at kommunikasjonen med dine kunder bør være mer enn rent salg. Det handler like ofte om å bygge en relasjon. Dette fører til lengre lesetid på nettsiden din og kan påvirke scoren hos Google og andre søkemotorer, og på sikt før til bedre rangering digitalt.

3. Start med det viktigste først

Du har ikke mange sekundene til å fange leseres oppmerksomhet, så start med det viktigste først og kom raskt til poenget. Lag en god og fengende tittel slik at leseren får lyst til å lese videre. Innholdet må likevel gjerne være langt, så lenge det er relevant og bra. Det finnes ingen fasit på hvor lang en tekst bør være, og dette er et område som er i stadig endring. Eksempelvis vil algoritmen til Google gjerne ha mer innhold enn før på sider som defineres som sider med inneholder kjerneinnhold.

På kjerneområder for bedriften kan du godt ja sider som inneholder 2000 -2500 ord så lenge innholdet er strukturert godt og har en god søkbar undermeny som lar deg navigere enkelt innenfor rammene i en artikkel. Slike sider kalles gjerne Pillar Pages.

Kortere, konkrete artikler bør ligge på rundt 600 ord.

4. Hold det enkelt

Det enkle er ofte det beste. Skriv kort og konsist, og kutt ut overflødige fyllord. Men bruk gjerne et variert språk og skriv forståelig for målgruppen din. Husk at det er vanlig å skumlese tekster, så hjelp leseren ved å:

  • Bruk forklarende og gode titler.
  • Del teksten inn i korte avsnitt og bruk mellomtitler.
  • Uthev gjerne viktige og relevante ord.
  • Bruk punktlister.
  • Link videre til relevant innhold.

For mer informasjon og tips knyttet til klarspråk og universell utforming, se vår artikkel om universell utforming her.

5. Bruk et aktivt språk

Gode tekster har gjerne et klart og aktivt språk. Vær gjerne personlig der det passer og bruk ord som du, vi og oss. Et aktivt språk er lettere å lese fordi setningene ofte blir kortere. Subjektet skal som regel stå før objektet.

Eksempel på aktivt språk

Aktivt språk: Vi gir deg de beste skrivetipsene for å treffe godt i Google.
Passivt språk: De beste skrivetipsene for å treffe godt i Google får du av oss.

Tips: Få alltid noen til å lese korrektur på teksten din!

Skjermbilde 2020 03 20 kl 13 44 41

6. Bruk bilder og video

Kombiner gjerne flere innholdselementer i teksten din. Bruk bilder, illustrasjoner og video som er relevante i forhold til innholdet du skriver om og som gir ekstra informasjon til leseren. Mange kunder foretrekker film framfor å lese en lang tekst, og særlig innhold som skal deles i sosiale kanaler kan med fordel også presenteres i filmformat.

Husk at filmer bør tekstes for å være tilpasset alle brukere. I tillegg er det en stor fordel at en film er tekstet hvis den deles i sosiale medier, der man ofte scroller seg gjennom innlegg uten å ha lyden på.

7. Hvorfor lenker er viktige?

Skiller mellom eksterne og interne lenker

Sammen med tekniske faktorer og innhold er lenker viktig for god søkemotoroptimalisering. Vi skiller gjerne mellom interne og ekstern lenker. De interne lenkene skal gjør det enklere for besøkende å navigere seg rundt på nettsiden. Husk derfor internlenking til annet relevant innhold på nettsiden din. Lenketeksten bør beskrive tydelig hvor den besøkende havner hvis de klikker. Vi anbefaler å lenke opp flere ord og bruk et aktivt språk.

For eksempel slik: Her kan du lese mer om hvordan jobbe smart digitalt!

Eksterne lenker

Eksterne lenker er lenker på andre nettsider som peker til din side. Arbeidet med å skaffe nettstedet ditt flere backlinks er ofte en tidkrevende, men viktig jobb. Jo flere som lenker til din nettside, desto bedre ranking får den i Google på det som har med autoritet å gjøre.

Tips: Gå regelmessig gjennom lenkene på nettsiden din. Sjekk at de virker og kontroller at innholdet fortsatt er relevant. Hverken leserne eller Google er glad i brutte lenker. Om du har en nettside med mange undersider kan det være lurt å investere i et verktøy som regelmessig scanner nettsiden din for brutte lenker.

8. Søkemotoroptimalisere teksten

Bruk relevante søkeord

Før du setter i gang med selve skriveprosessen er det lurt å definere hvilke søkeord du bør inkludere i teksten din. Det finnes ulike verktøy for å finne ut hvilke ord og fraser det søkes på. Bruk søkeordene i tittel, mellomtitler og ellers i teksten, men ikke overdriv. Hvis du overdriver kan Google fort oppfatte det som "keyword stuffing", noe som gir negativt utslag på rankingen. Et alternativ til å bruke søkeordene mange ganger er å bruke synonymer.

Teksten bør inneholde søkefraser

Teksten din bør i tillegg til søkeord også inneholde søkefraser. Med det mener vi lengre setninger i stedet for enkeltord. Vi søker på en annen måte enn før og bruker i større grad setninger og spørsmål når vi Googler etter ting. Bruk disse frasene i titler og mellomtitler for å bli synlig på disse i Google.

Et eksempel på en søkefrase er: Hvordan skrive godt på nett? Hvordan kan jeg søkemotoroptimalisere innholdet mitt?

9. Call-to-action

Alle teksten bør ha en form for oppfordring i form av en call-to-action (CTA). Det kan være å melde seg på nyhetsbrevet ditt, kjøpe noe, laste ned en brosjyre eller ta kontakt med deg på e-post eller telefon. Det er vanlig å plassere en CTA i bunnen av en tekst, men det kan også være lurt å å teste ut med en CTA høyere opp. Det sies at en CTA konverterer best når man har gitt leseren noe av verdi. For eksempel er du mer i modus til å melde deg på et nyhetsbrev dersom du først leser noe som er relevant for deg.

10. Oppdater innholdet jevnlig

Det er ikke nødvendigvis slik at når teksten er ferdig skrevet og publiser så er jobben gjort. Lag deg gode rutiner for å oppdatere innholdet på nettsiden din regelmessig. Gammelt innhold kan treffe godt i Google, men pass da på at det ikke er utdatert. Dersom du ikke har tid til å oppdatere gammelt innhold er det kanskje bedre å slette det eller arkivere det til du har tid å oppdatere det. Ha gode rutiner på å oppdatere innholdet ditt regelmessig. Innhold som har levd en stund kan ha en god er ferdig skrevet og publisert så er jobben gjort.

Hvorfor bør jeg sette opp sporing og måling?

For å finne ut om du faktisk treffer målgruppen din med innholdet du publiserer, anbefaler vi deg å sette opp sporing og måling på nettsiden din. Dersom du da finner ut at innholdet ikke treffer målgruppen din har du mulighet til å justere kursen. Og om innholdet treffer godt, kan det være en god indikator på at du kan lage lignende innhold som målgruppen din også vil like.

Trenger du hjelp med å komme i gang med å skrive godt for nett eller har andre spørsmål - ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Lykke til!

Kontakt oss for hjelp med digital markedsføring!