Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Hvorfor din bedrift skal kjøre Google annonser og hva koster det?

Hvorfor din bedrift skal kjøre Google annonser og hva koster det?

Google er den søkemotoren flest bruker når de leter etter produkter eller tjenester på internett. Derfor er det viktig å være synlig i Google


Publisert 13 januar, 2022
Business company device digital advertising ads ad google analytics adwords t20 e Va6 Oo

Vi anbefaler alle våre bedriftskunder å sette opp minst en søk-kampanje i Google Ads siden dette er et godt sted å starte for å bli synlig på nett.

Hva er Google ads?

Google Ads eller Google Adwords som det het før, er navnet på plattformen som styrer annonsene som kommer opp når noen søker på Google eller besøker nettsider der Google har annonseplass. Med Google Ads kan du annonsere i flere ulike formater som bilde, video eller tekstbaserte annonser eller kombinasjoner av disse elementene.

Det som skiller denne plattformen fra mange av de andre annonse-tilbyderne på markedet, som sosiale medier eller annen programmatisk annonsering er søkemotoren til Google. En av hovedgrunnene til å bruke Google er at det er den søkemotoren flest bruker når de leter etter produkter eller tjenester på internett. Dette er derfor det beste stedet å tiltrekke seg nye kunder.

Tenkt på hvordan du selv går frem når du har en utfordring eller leter etter svar på noe. Statistikk viser at 90 prosent av alle kundereiser starter med et søk i Google.

De viktigste kampanjetypene i Google ads for en bedrift er:

  1. Google søk-annonser
  2. Google display-annonser
  3. Google shopping-annonser

Søk-annonser:

Søk-annonser er den vanligste og mest kjente annonsetypen og den du får opp øverst når du gjør et søk i Google. Disse annonsene består hovedsakelig av tekst, med mulighet for å legge til bilde. Søk-annonser baserer seg på søkeord som du legger inn i annonsene når du oppretter en kampanje.

Vise eksempel på en annonse.

Display-annonser:

Denne typen annonse vises på andre nettsider der Google har avtale om å kjøre annonser. Dette er eksempelvis nettaviser, blogger og andre apper og tjenester. Totalt består Google sitt displaynettverk av 35 millioner nettsteder og apper samt i tjenester Google eier (YouTube og Gmail). Du kan dermed oppnå større rekkevidde gjennom displaynettverket enn kun gjennom Google Søk.

Denne typen annonser er perfekt for merkevarebygging eller annonser rettet mot de som allerede har vist interesse for bedriften din eller produkter eller tjenester (retargeting). Display-annonser kan inneholde både bilder og film, og være utformet i ulike formater. Denne type annonser krever derfor at du har tilgang på grafisk kompetanse, for å utforme minimum 10-12 ulike annonseformater som bannerannonser, kvadratiske side-annonser med mer.

Shopping-annonser:

Shopping-kampanje er den viktigste kampanjetypene for deg som driver nettbutikk. Disse annonsene kommer opp øverst i bildekarusell når en kunde søker etter et produkt på Google. Konverteringsraten for annonser som viser bilde av produktet, pris og tilbyder på en og samme plass er høyere, og det er derfor mer sannsynlig at en kunde vil klikke på ditt produkt i en slik annonse enn en søk-annonse.

Shopping annonser er avhengig av at du setter opp produkt-feed fra din nettbutikk til Google Merchant Center som er plattformen Google Ads kommuniserer med i forhold til visning av produkter. Gjennom Merchant Center får kampanjen info om hvilke produkter butikken har på lager eller som det er tilbud på.

Google hjelper deg å optimaliserer annonsene fortløpende

Google sin søkemotor og annonserings-plattform har en innebygd AI som stadig lærer mer om Google sine brukere og deres preferanser og handlingsmønstre. Du kan derfor trygt la Google sin AI stå for mesteparten av optimalisering av kampanjene dine når du har lagt strategien og kartlagt hvilke søkeord som er viktig for deg å treffe på. Det Google gjør er å teste ulike varianter av bilde og tekst, og vil prioritere opp de annonsene som treffer ditt publikum best.

Den aller viktigste kampanjetypen for enhver bedrift er å ha en søk-kampanje på søkeord som firmanavn og andre viktige søkeord som du vil hindre at konkurrenter “kaprer”. Høres det merkelig ut at noen skulle kjøre annonser på ditt firmanavn? Etter vår mening er det naivt å tro noe annet. Det er en utbredt taktikk å kartlegge konkurrenter og bruke deres søkeord for å “stjele” trafikken innenfor en bransje.

Det er ingen stor kostnad å sette slik søk-kampanje, så det bør være gjennomførbart for både små og store bedrifter for å sikre at man er synlig i en så viktig digital kanal.

Hva koster det å annonsere på Google?

Det trenger i utgangspunktet ikke å koste så mye å annonsere på Google. En liten bedrift som kun skal ha en enkel søk-kampanje kan komme langt med et budsjett på under 1000 kroner per måned. I tillegg kommer kostnaden med å sette opp og utforme annonser dersom man ikke har kompetanse eller tid til å gjøre dette selv.

Utfordringene med Google Ads er at hvis man ikke følger noen grunnleggende prinsipper kan man fort ende opp med å bruke altfor mye penger på klikk som ikke leder til salg eller risikere at Google velger å ikke vise annonsene. Det kan derfor lønne seg å ha en samarbeidspartner på dette.

Kostnaden for å annonsere på Google vil variere stort fra bransje til bransje, og mellom søkeord. Om det er mange annonsører som kjører en annonse på samme søkeord vil dette være med på å drive annonsekostnadene opp.

Hver gang noen søker på for eksempel “blå joggesko” eller “rørlegger” utløses en budkrig mellom annonsører. Den annonsøren som byr mest på de aktuelle ordene vil vises øverst i søkeresultatet. Når den potensielle kunden klikker på annonsen betaler annonsøren for det.

Følgende faktorer med på å bestemme hva det koster å annonsere: (faktaboks til høyre?)

  • Konkurransesituasjon
  • Budsjettet ditt
  • Annonse-kvalitet
  • Forventet trafikk


Google tar som oftest betalt per klikk, såkalt CPC (cost-per-click) eller CPM (cost-per-thousand-impressions). På sistnevnte tar Google betalt hver gang annonsen har 1000 nye visninger. En god måleenhet er å betale for CPA (cost-per-acquisition), men det krever at du har kjørt annonser en stund samt har satt opp konverteringssporing. CPA betyr at du betaler per lead annonsen gir. Les mer om hva som er et Lead her.

Hvordan skal vi sette i gang med reklame på Google, og hvilket byrå skal vi bruke?

Google et godt sted å starte om du ønsker å bli mer synlig på nett. Det er lett å måle om du får gode resultater eller ikke. Det er også svært kostnadseffektivt og vil med høy sannsynlighet drive relevant trafikk til nettsiden din om det gjøres riktig. I Vangen & Plotz er vi flere Google-sertifiserte rådgivere som gjerne hjelper deg med å komme i gang med reklame på Google.

Vangen & Plotz er Google Partner.

Å være Google Partner vil si at vi har fått et kvalitetsstempel av Google, som sier at vi tilfredsstiller deres krav i forhold til resultat, volum på totalt annonsebudsjett og om kunder blir lenge eller ikke hos annonsøren.

Du kan derfor føle deg godt ivaretatt med oss som din Google ads leverandør. Vi har også kompetanse på mange andre av Google sine tjenester som Google Data Studio, Google Tag Manager med mer. Les mer om hvorfor du bør bruke Google Data Studio for å følge opp og måle effekten av din nettside og dine digitale kanaler her.

Vi tar gjerne en uforpliktende prat med deg dersom du vil ha hjelp til Google ads annonsering.

Følgende faktorer med på å bestemme hva det koster å annonsere:

  • Konkurransesituasjon
  • Budsjettet ditt
  • Annonse-kvalitet
  • Forventet trafikk
William Iven 19843 Unsplash

Ja, jeg ønsker et uforpliktende tilbud på Google Ads rådgivning


Vennligst fyll ut ditt navn.
Vennligst fyll ut din e-postadresse som vi kan kontakte deg på.
Vennligst skriv en kort og beskrivende forklaring på hva henvendelsen gjelder.