Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Inbound marketing som helhetlig markedsstrategi

Inbound marketing som helhetlig markedsstrategi

Kunsten å tiltrekke seg kunder organisk og målrettet i stedet for å “skyte spurv med kanon”.


Skrevet av: Linn Therese Kohmann Prosjektleder/Seniorrådgiver strategisk kommunikasjon 46955195 linn@vangenplotz.no
Digital strategi og forretningsutvikling, kommunikasjon, digital markedsføring, SoMe, universell utforming, innholdsarkitektur, Inbound Marketing og annonsering.

Publisert 20 april, 2022
Flywheel

Synes du det er vanskelig å vite om tiltakene du gjør treffer de rette kundene og fører til salget du drømmer om? Inbound Marketing er en strategi der man benytter teknologi for å setter alt ditt salgs- og markedsarbeid i system. Nøkkelen er å ha strategier, sporing og analyse av tiltak som gjør at du på en effektiv måte kan følge med på at innholdet ditt treffer de rette målgruppene til rett tid og med riktig informasjon. Vangen & Plotz er en av få eksperter på innholdsmarkedsføring i Innlandet.

Hva er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en digital markedsstrategi der målet er at kundene skal oppdage og velge deg fordi innholdet ditt oppleves verdifullt og hjelpsomt. Det handler altså om å tiltrekke seg kunder organisk og målrettet i stedet for å “skyte spurv med kanon” med brede, utadrettede merkevare- eller salgsannonser.

Salg og markedsføring

Tiden du bruker på å skape innhold som treffer på det kundene leter/søker etter i google eller andre søkemotorer når de selv gjør research på nett vil du spare inn i redusert behov for annonsebudsjett fordi du vil øke andelen organiske treff og også få de riktige besøkende på nettsiden. Ikke all trafikk har like høy verdi, men det er viktig å des´finere hvor du ønsker å treffe i kundens salgstrakt. Når de potensielle kundene opplever din bedrift som hjelpsom og pålitelig er det mer sannsynlig at de vil ønske å samhandle med deg og konverteres til kunder.

Vi nordmenn liker ikke for pågående selgere, så det å jobbe med innholdsstrategier som fokuserer på "pull"-effekten i stedet for "push" passer svært godt i det norske markedet. En metodikk er Inbound Marketing, men også begrepene innholdsmarkedsføring eller Content Marketing handler om mye av det samme. Les mer om hvordan digitale kanaler kan generere salg i denne artikkelen!

Forskjell på Inbound Marketing og innholdsmarkedsføring

Begrepet Inbound Marketing brukes gjerne på samme måte som innholdsmarkedsføring - der grunntanken er den samme: Nemlig at det er innholdet du skriver og budskapene du leverer til kundene dine som er med på å gi verdi og sørge for at du både tiltrekker og beholder kunder. Også Content Marketing har samme betydning. Les mer om hvordan du jobber godt med innhold i sosiale kanaler her.

Der Inbound skiller seg fra Content Marketing og innholdsmarkedsføring er slik vi ser det i størst grad knyttet til hvilke faser av en kundereise man jobber med. I Inbound Marketing jobber man strategisk med innhold knyttet til hele kundereisen, både før, under og etter et kjøp. I tillegg har man en plan (og teknologi/digitale verktøy) for sporing og analyse, og gjerne også automatiserte markedsføringsløp som e-marketing, trigget av handlinger kundegruppene gjør på nettsiden eller i andre sporbare kanaler digitalt. Inbound sitt CRM er Hubspot, men man kan jobbe med det også uten å kjøpe det som markedsføringsverktøy.

Et viktig ledd i å jobbe "Inbound" er troen på at eksisterende kunder er de beste ambassadørene dine. Det er de som har høyest sannsynlig for å handle fra deg igjen, og som ved å anbefale deg videre til venner og kjente kan øke din kundemasse over tid. Det er derfor viktig å ta vare på, og strukturer opp, informasjon om kundene slik at du kan gi dem det de trenger til enhver tid. De bør følges opp med relevant og nyttig informasjon også etter et kjøp. Aller helst uten at de er nødt til å spørre. Det er derfor veldig bra å jobbe med praktisk innholdsmarkedsføring rettet mot disse gruppene.

Hva trenger du for å jobbe med Inbound Marketing?

  • God innsikt i hvilke søkeord og søkefraser målgruppen bruker
  • En tydelig kommunikasjonsstrategi
  • En innholdsstrategi som beskriver målgruppenes kundereiser
  • Tydelig ansvarsfordeling mellom salg- og markedsavdelingen
  • En detaljert plan for oppfølging
  • Et eller flere verktøy for å innsikt, måling og analyse. Som for eks. nettsidetrafikk og konverteringer, samt søkeordsstatistikk.
  • Et verktøy/system for å strukturere opp kundedataene dine.
Illustrasjon kundereise 1

Må man ha Hubspot for å jobbe med Inbound Marketing?

For å jobbe etter Inbound-metoden må du ha verktøy og metodikk for å systematisere den kommunikasjonen du gjør i alle kanaler. Både når du markedsfører, selger digitalt eller følge opp eksisterende kunder.

Det finnes flere verktøy som kan fungere godt for helhetlige kundereiser på tvers av kanaler, og vi tør påstå at man fint kan jobbe inbound uten å binde seg til verktøyet Hubspot (som lanserte begrepet Inbound Marketing). Vangen & Plotz er Hubspot Partner og hjelper deg gjerne i gang hvis du ønsker et helhetlig, godt system for Inbound Marketing der alle faser og behov allerede er ivaretatt og integrert i en samlet løsning.

Vi leverer også andre systemer som kan gjøre mye av den samme jobben, dersom du opplever at en investering i Hubspot ikke er riktig for din bedrift.

Verktøy for å jobbe med Inbound Marketing

1. Hubspot, et verktøy for markedsføring, salg og kundeoppfølging:

Hubspot er et helhetlig verktøy for å hjelpe deg som ønsker å jobbe etter en inbound metodikk. Hubspot er både et CRM-system og et system for å planlegge og sette opp markedsføringsaktiviteter og kampanjer.

I tillegg er det et godt verktøy for å samle inn leads via handlingsknapper (CTA-er), skjemaer (Forms) eller oppbygging av egne landingssider (landing pages). I Hubspot finnes det også gode muligheter for å sette opp automatiserte markedsføringsløp, også kalt marketing automation, for å både konvertere besøkende til leads og leads til kunder. Les mer om hva et lead er i denne artikkelen.

Man kan fint jobbe etter en innholdsstyrt eller inbound-metode uten å benytte Hubspot som CRM løsning, da det finnes mange ulike verktøy på markedet som gjør at du kan følge opp og måle effekt og justere innsatsen din basert på resultater. Men det forenkler innholdsabeidet dersom man velger et og samme verktøy for å håndtere alt av oppfølging og sporing.

2. Profiler - en norskutviklet løsning for kommunikasjon og markedsføring

​​Profiler er en norskutviklet kommunikasjonsløsning som effektiviserer markedsføring og kommunikasjonen med kunder. Med Profiler får du et system som inneholder alt du trenger for å drive inbound marketing. Systemet er utviklet av vårt søsterselskap i Media Bergen-konsernet, Ludensgruppen, og kan være et godt alternativ til Hubspot for deg som ønsker å jobbe etter en inbound metodikk. Les mer om Profiler her!

Nettsideløsningen Rubics er Ludensgruppen sitt egenutviklede CMS, og passer de aller fleste norske bedrifter, både med og uten nettbutikk. Benytter du Rubics sammen med løsningen Profiler har du et helhetlig system for Inbound Marketing som minner om funksjonaliteten du får i Hubspot.

Kontakt oss for hjelp med digital markedsføring!
Illustrasjon universell utforming digitale tjenester

Nyttige verktøy for å jobbe godt med innhold i digitale kanaler:

Hvis du ikke har økonomiske rammer, eller ønske, om å investere i en helhetlig løsning for både markedsføring, salg og kundeservice finnes det muligheter for å jobbe helhetlig med innholdsmarkedsføring ved hjelp av enkeltstående verktøy. Både når du jobber med tekstbasert markedsføring eller innholdsmarkedsføring som video produksjon. Under har vi listet opp noen av de verktøyene vi bruker når vi jobber med markedsføring digitalt med flere av våre kunder. Målet er alltid å sikre god innsikt både i forkant, underveis og etter kampanjer og innholdsproduksjon for våre kunder.

  • MailChimp: Nyhetsbrev-løsning som lar deg sende ut både enkeltstående og automatisert epost markedsføring til dine kundegrupper.

  • Google Data studio og Google Analytics: Et enkelt og gratis verktøy for måling og analyse av ditt innhold i digitale kanaler. Gir deg enkelt svar på de viktigste parameterne å måle ift om du treffer godt med kampanjer og innhold. Krever at du har satt opp Google Analytics på din nettside. Les fem grunner til å bruke Google Data studio her!

  • Google Tag manager: Verktøy for å sette opp konkrete handlingsmål på nettsiden/nettbutikken din. Lar deg spore om brukerne dine gjør de ønskede handlingene på nettsiden/nettbutikken.

  • Facebook-pixel: Sporingskode i facebook annonsering som gjør at du kan spore kampanjer i Facebook helt inn i nettsiden eller andre kanaler og bedre se hvilke kampanjer som har ønsket effekt i form av handlinger utenfor facebook. Det er viktig å ha kontroll på markedsføring i sosiale medier.

  • Semrush: Verktøy for å jobbe med teknisk og innholdsmessig søkemotoroptimalisering.

  • Siteimprove: Verktøy for å kvalitetssikre nettstedet ditt når det gjelder universell utforming, brutte lenker, teknisk seo. Forholdsvis kostbart, men svært nyttig for særlig offentlige nettsteder som har mange pålagte krav knyttet til brukervennlighet.

Kontakt oss for hjelp med digital markedsføring!