Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Optimalisering for mobil

Optimalisering for mobil

-Med økende trafikk fra mobil til frukt.no ønsket vi å ta grep for å optimalisere nettsiden vår for denne trafikken.


Publisert 07 april, 2020
Skjermbilde 2020 04 02 kl 15 21 38

Målet var å gi målgruppene våre en enda bedre brukeropplevelse, sier Kari Jørgensen. Hun er webredaktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), og er strålende fornøyd med nylanseringen av frukt.no.

Målgruppen i fokus - mobil først

I arbeidet med ny nettside hadde OFG klare ønsker for hva de ville oppnå.
-Vi er opptatt av å ivareta alle våre målgrupper på en god måte, og når vi registrerte at mer og mer av trafikken gikk over på mobil, nærmere 70 prosent, var det viktig for oss å ta grep for at deres kundereise skulle bli best mulig, forklarer Jørgensen.

Fra 39 til åtte sidetyper


Det som er bra med Episerver er fleksibiliteten i CMSet. Her finnes det nesten ingen begrensninger, samtidig som det har en enkel dra og slipp funksjonalitet. Men dette var også en mulighet til å gjøre arbeidshverdagen for dem som produserer og publiserer innhold på nett enklere.
-Til tross for at vi gikk drastisk ned på antall sidetyper og blokker, opplevde vi redaktører det som om vi fikk flere muligheter. De nye sidetypene er mye mer fleksible og ivaretar canvas prinsippet, at man kan putte tekst, bilder, video og slik man ønsker innenfor samme blokk, sier Jørgensen.

Viktig med god filtrering på søket

OFG sin hovedmålgruppe er barnefamilier, men har også andre viktige målgrupper som barnehager, skoler, grossister og media.
-Selv om oppskriftene er det som drar mest trafikk, har vi en stor innholdsbank som også er viktig for mange. Derfor ble det viktig for oss å jobbe med å lage et godt søk, som skulle favne om alt innholdet vårt. At man kan filtrere søket på en god måte og få opp det som er relevant, enten det er artikkel, råvare, oppskrift, video eller tema, sier Jørgensen. Med Episerver Find får vi indeksert det innholdet vi ønsker fra våre systemer. Find bistår også med best-bet, god fasetteringsløsninger og leverer søkeresultatene meget raskt.

Fornøyd med resultatet

-Vi er selvsagt veldig fornøyde med resultatet. Designet på siden er blitt veldig delikat og siden er mye mer brukervennlig, sier Jørgensen.
Likevel er hun mest fornøyd med responsen og tilbakemeldingen fra målgruppa.
-Det beste beviset på at vi har lykkes med omlegging er økende trafikk til nettsiden vår. Nå har vi over 300.000 besøkende i måneden og trafikken er økende. Det er gøy, sier Jørgensen.
Og legger til at de har også fått direkte tilbakemeldinger på at det er enklere å finne fram på siden, den er visuelt penere og at mobilvisningen er veldig mye bedre.

Roser teamet i Vangen & Plotz

Æren for et godt sluttresultat vil Jørgensen i stor grad dele med teamet i Vangen & Plotz. Hun får ikke rost teamet i Vangen & Plotz nok.
- Utviklerne er sterke tekniske, fremoverlente og innovative. De har forstått oss og våre behov fra første stund. De har kommet med gode løsningsforslag på våre utfordringer og utfordrer oss på våre prioriteringer. Tillit er viktig i en slik prosess og vi har vært trygge på teamet fra dag en.

Eierskap, deltakelse og tett dialog

Arnt Grøstad fra Vangen & Plotz tror det er flere grunner til at man har lykkes så godt i dette prosjektet.
-OFG er en engasjert kunde som har hatt et sterkt ønske om å være tett påkoblet gjennom hele prosessen og gjennom denne deltakelsen har de vært med på å løfte sluttproduktet flere hakk. Dette har vært en viktig suksessfaktor i dette prosjektet, sier Grøstad.
Og legger til at OFG har kommet med mye nyttig informasjon om sine målgrupper, som tall og statistikk på brukeratferd, som har vært nyttig inn i utviklingsprosjektet.
-Vi har arbeidet etter scrum-metodikken og har hatt ukentlige møter der vi har gått gjennom hva som er produsert og gjort fortløpende vurderinger. Dette har gitt oss god framdrift i prosjektet, sier Grøstad.

Tips til andre

- Mitt beste tips til andre organisasjoner som skal i gang med lignende prosjekter er å vite hvilke utfordringer man har, altså hvor skoen trykker. Det er viktig å kjenne målgruppene sine og definere og konkretisere hvilke oppgaver som skal løses. Se for seg den ideelle løsningen og jobbe mot det, avslutter Jørgensen.

Vurderer du å bruke tiden framover på å gjøre bedriften din enda bedre i digitale kanaler, ved å starte nettbutikk, bli mer mobilvennlig eller ta i bruk flere smarte digitale løsninger så ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.
Kari Jorgensen FG 07680 Foto Klaus Rodahl

Kari Jørgensen er webredaktør i frukt.no og er strålende fornøyd med ny nettside.

Skjermbilde 2020 04 02 kl 15 12 00

Viktig med godt søk

Viktig med et godt søk som gir treff på alle innholdselementer på siden, både oppskrifter, artikler, filmer og annet innhold.

Frukt insta

Følg frukt.no i sosiale kanaler for inspirasjon.

Les mer om hvordan du kan jobbe smart digitalt!

Fakta om Opplysningskontoret for frukt og grønt
OFG arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge. Matglede, sammen med helse og ernæring, står sentralt i OFG sitt budskap og ønsker å:

  • Løfter frem fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge, også med tanke på miljøet.
  • Motivere og inspirere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved å øke kunnskapen om råvarene og hvordan de kan brukes i hverdagen.
  • Få flere til å spise 5 om dagen for god helse både på kort og lang sikt.
  • Inspirere til mer inntak av det grønne - bra for både egen helsen, miljøet og lommeboken.

    Les mer om OFG her!
Skjermbilde 2020 04 02 kl 15 46 44