Innhold Meny
Vangen & Plotz
  1. Hjem
  2. Aktuelt
  3. Slik lykkes du med Facebook Live

Slik lykkes du med Facebook Live

Facebook Live kan være en enkel måte å engasjere publikum på. Vi har samlet noen tips til hva du bør tenke på når du tar i bruk direktesendinger.


Skrevet av: Elin Saugerud Innholdsrådgiver 99553350 elin@vangenplotz.no

Publisert 20 mars, 2020
Skjermbilde 2020 03 20 kl 13 44 41

Fordeler med direktesendinger

Det er flere fordeler med å lage en livesending. Her er noen grunner for å teste ut dette:

  1. Det er en enkel måte å engasjere følgerne dine
  2. Det er kostnadseffektivt i forhold til å produsere en film
  3. Det kan være lurt å benytte anledningen til å lære seg mer om de digitale mulighetene som finnes. Nå som mange sitter mer hjemme kan du bidra med nyttig og god kommunikasjon
  4. I en digital verden er direktesendinger en måte å bygge og bevare gode relasjoner til dine samarbeidspartnere og følgere
  5. Å være god digitalt vil være et konkurransefortrinn
  6. Direktesendinger krever lite utstyr, men kan være skummelt hvis man ikke har laget seg en god plan

Hva må en god plan for Facebook Live inneholde?

En god livesending krever noe forarbeid og planlegging. Du blir også bedre på å gjennomføre direktesendinger jo flere ganger du prøver prøver det ut. Husk at når du sender direkte gir du fra deg kontrollen dersom noe skulle gå galt underveis, ved at du ikke kan redigere. Skulle alt gå galt og sendingen ikke bli så god som du planla kan du alltids slette etterpå. Blir du veldig fornøyd kan du lagre sendingen i kamerarullen og i feeden på facebooksiden din.

Praktiske tips til hva du bør huske på før du går live

Facebook liker livesendinger

Vi vet at Facebook sin algoritme prioriterer video, og det kan se ut som direktesendinger slår video-poster i både rekkevidde og engasjement. Livesending kan derfor være en god måte å markedsføre seg på.

Ha utstyret klart

Før du setter i gang bør du tenke gjennom følgende:

  • Velg en telefon med godt kamera. Sjekk også hvilke innstillinger du har satt videofunksjonen på. Vi anbefaler at du minimum velger 1080 HD ved 30bps.
  • Hold telefonen rolig. Det er forstyrrende om kameraføringen blir for urolig. Vurder om du på sikt trenger å gå til innkjøp av en stabilisator til mobilen eller et stativ.
  • Finn et rolig sted der det er mulig å høre hva som blir sagt. Vurder om du trenger en ekstern mikrofon. Pass på at mikrofonen ikke er tildekket.
  • Sjekk at lysforholdene er gode slik at bildet hverken blir for mørkt eller for lyst. Unngå å stå med ryggen til et vindu. Få heller lyskilden forfra. Ha så jevnt lys som mulig.
  • Varier bildeutsnittet der det er naturlig.

Gjør en test før du går live

  • Det er alltid lurt å teste før man går live med publikum.
  • Det kan du gjøre ved å endre på personverninnstillingene, slik at det bare er du selv som ser sendingen. På den måten får du testet ut både lys- og lydkvaliteten før du går direkte.
  • Sjekk at du har god nettdekning der du skal filme. Det går fort mye data på en slik sending, så vi anbefaler å bruke wifi.

Slik gjør du en test

Klikk deg inn i feltet hvor du skriver et innlegg og velg Direktesendt video. Pass på at du gir Facebook tilgang til kameraet ditt. Pass på at det er kun du som ser testen. Velg i rullegardinmenyen hvem som skal se direktesendingen. Velg “Kun meg” dersom du skal gjøre en test som bare du skal se.


Hva gjør du med testen når du er ferdig?

Når du er ferdig med sendingen kan du velge å dele den med dine følgere, lagre den i kamerarullen eller slette den.

Lag en god plan for sendingen

Innhold og budskap

  1. Tenk gjennom hva som er formålet og hva du ønsker å si.
  2. Tenk gjennom om du kan legge til en verbal call to action. Kanskje er målet å selge flere produkter eller få folk til å melde seg på et kurs?
  3. Start gjerne sendingen med en presentasjon av hvem du er, hvem som eventuelt skal være med og hva sendingen skal handle om. Det handler om å gjøre en forventningsavklaring med ditt publikum. Si også gjerne noe om hvor lenge ca sendingen skal vare.
  4. Eksempel på innhold:
  • Produktpresentasjoner
  • Nyheter knyttet til din bedrift
  • Spørsmålsrunde
  • Direktesendinger fra arrangementer

Form og uttrykk

  • Det er viktig å lage en ledig og god stemning for å utnytte live-konseptet.
  • Beveg deg gjerne rundt når du snakker for å gjøre sendingen mer autentisk og ekte.
  • Unngå å lese opp tekst fra et manus.
  • Inkluder gjerne en gjest eller to for å gjøre sendingen mer innholdsrik.

Praktisk gjennomføring og oppfølging

  1. Facebook anbefaler at du sender ut et varsel minst 24 timer i forkant av en sending for å oppnå best resultat. Lag gjerne en teaser for å forberede følgerne dine på det som skal skje og for å få flest mulig seere.
  2. Dersom du har mulighet til det er det lurt å ha en medhjelper som kan filme. Slik blir du friere til å bevege på deg uten å forsvinne ut av bildet.
  3. Dersom målet er å komme i dialog med seerne og svare på spørsmål, bør du ha en kollega som sitter på en datamaskin og svarer på disse underveis.
  4. En livesending bør helst ha en viss lengde slik at folk rekker å koble seg på. Helst over fem minutter.

Slik gjør du når du er klar for å gå live

Når du er klar for å sende direkte, gå inn på Facebook der du skriver en status og trykk på knappen for “Direktesendt video”. Om dette er første gangen du lager en livesending må du gi tilgang til enhetens kamera for å ta opp og dele direktesendte video. Sendingen starter etter tre sekunder.

Legg ut videoen etter sending

Når du ønsker å avslutte sendingen trykker du på avslutt. Du kan da velge å publisere videoen på tidslinjen din, slik at de som ikke rakk livesendingen kan finne den i feeden din eller kanskje noen av seerne dine ønsker å se sendingen på nytt. Husk også å lagre filmen på kamerarullen, så har du den til senere. Denne kan med fordel gjenbrukes i andre kanaler, eksempelvis på YouTube eller nettsiden din.

Her finner du flere tips til hvordan lage en god livesending:

Skjermbilde 2020 03 20 kl 14 15 57
Jeg ønsker hjelp til å komme i gang med Facebook Live