Slik jobber du målrettet i sosiale kanaler!

Skal du treffe godt i sosiale kanaler er du avhengig av meningsfylt og engasjerende innhold tilpasset dine målgrupper. Men hvordan gjør man det?

IMG 2141

Tidligere kunne bedrifter nå langt i sosiale medier kun ved organisk spredning. I 2019 er det derimot blitt vanskeligere og dyrere å treffe i kanaler som Facebook og Instagram. En av grunnene er at Facebook stadig endrer sine algoritmer for å gi brukerne mer av det de tror brukerne ønsker seg.

Facebook ønsker å prioritere meningsfulle interaksjoner med venner og familie fremfor kommersielt innhold, fordi brukerne primært velger seg sosiale kanaler for å knytte og opprettholde kontakt med andre.

Det gjør at endel bedrifter opplever at det er vanskeligere å nå fram til sine følgere enn før. Men har man en god plan og et genuint mål å gi innhold av verdi er det, etter vår mening, langt fra umulig å lykkes i sosiale kanaler også i 2019.

Fordi det kan være både omfattende og ressurskrevende å jobbe målrettet i sosiale kanaler, har vi oppsummert hvordan vi går fram når vi jobber med innhold til sosiale medier for kundene våre.

Vi håper dette kan være til hjelp i en hektisk arbeidshverdag og ønsker deg lykke til.

1. Hvem vil du nå i sosiale kanaler?

Før du bestemmer hvilke kanaler din bedrift skal være tilstede i og hvilket innhold dere skal lage, må du først vite hvem du ønsker å kommunisere med. Derfor er det lurt å starte med å bygge en personas (en fiktiv person som representerer en av dine hovedmålgrupper for kommunikasjon). Her er det lov å både generalisere og tenke stereotypisk for å få en så konkret personas som mulig og dermed ha en bedre mulighet til å treffe godt med det innholdet du lager.

Trenger du hjelp med å bygge persona eller jobbe strategisk med kommunikasjon og markedsføring, Meld deg på vår workshop!

2. Hva vil du oppnå med kommunikasjon i sosiale kanaler?

Tenk gjennom hva det etterlatte inntrykket skal være. Kan din bedrift være til hjelp, inspirasjon eller engasjere målgruppa og følgerne dine? Ha konkrete mål for hva du vil oppnå med innholdet du deler. Ønsker du kommentarer, likes og delinger, flere følgere eller vil du lære mer om målgruppa/følgerne dine ved å stille dem spørsmål?

Husk: Målene dine kan og bør være mer enn rent salg.

3. I hvilke kanaler er din målgruppe?

De aller fleste nordmenn er aktive i en eller flere sosiale kanaler. Likevel er det lurt å tenke gjennom hvor DIN hovedmålgruppe befinner seg, og hvilket modus de er i når de bruker de ulike kanalene.

I Norge er Facebook den desidert største kanalen så skal du eksempelvis treffe kvinner i alderen 35 år og oppover, vil dette sannsynligvis være en relevant kanal for din bedrift.

Yngre kvinner er også aktive på Instagram, mens Snapchat er kanalen der du finner den yngste målgruppen. Men dit ungdommen trekker følger foreldrene etter, så også foreldregenerasjonen kan man treffe godt med snapchat-annonser. YouTube er en viktig kanal for alle bedrifter, ettersom vi bruker youtube som søkemotor. Det er også kanalen der overvekten av brukerne har vært gutter og menn.

Ta deg tid til å finne ut av hvilke av de sosiale kanelene som er mest relevante for dine målgrupper og det målet du har for å kommunisere med dem, og lag innhold som er tilpasset disse kanalene. Her kan du lese mer hvem som er aktive i de ulike kanalene! https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q219

4. Vær relevant for målgruppen din!

Hva kan du si som er relevant for målgruppen din? Sosiale kanaler handler mye om relasjonsbygging. Derfor må du som bedrift sørge for å gi verdifullt og relevant innhold i rett kanal og til rett tid.

Facebook sier selv at de belønner de som lager innhold som gir brukerne lyst til å kommentere, like, dele eller engasjere seg i innholdet ditt på en eller annen måte. For å oppnå dette bør du fokusere på å lage innhold av verdi. Innhold med fokus på avsenderen (reklame) fungerer dårlig i sosiale kanaler, så sant det ikke oppfattes som nyttig og viktig for brukerne. Du kan selvsagt treffe godt med en ren salgsannonse for et arrangement, et nytt produkt eller tjeneste - så lenge de som får opp reklamen oppfatter det som noe de har lyst på (dvs tilhører den rette målgruppen).

Husk: Relasjoner bygges gjennom flere små drypp over tid, og ved å gi følgerne dine verdifullt og nyttig innhold i sosiale kanaler er de også mest tilbøyelig til å ta imot salgsbudskapet ditt den dagen du ønsker noe tilbake.

5. Hva er godt innhold i sosiale medier?

Det finnes ingen fasit på hva som er godt innhold, og det som fungerte godt i går fungerer kanskje ikke om to måneder. Men et generelt tips for å lykkes er at innholdet bør fortelle en historie og være med på å bygge en relasjon mellom bedriften og målgruppen din. Prøv også å varier innleggstypene du legger ut, slik at ikke publikummet ditt går lei.

Visuelt innhold engasjerer mer enn tekst i de fleste sosiale kanaler, så bilder og video kommer du ikke utenom. Innen få år spås det at over 80 % av det innholdet vi konsumerer vil være video. Statistikk viser at autentiske og enkle videoer kan fungerer vel så godt som reklamefilmer med høye budsjetter. Folk har tillit til det de ser er ekte i de sosiale kanalene. Så her det bare å prøve seg frem - gjerne med mobilen.


Skjermbilde 2019 10 04 kl 12 01 54

6. Hvordan planlegger man innhold til sosiale medier?

Å ha en god plan for hva du skal legge ut, i hvilke kanaler og med hva slags mål er en god hjelp. Lag en innholdsplan som er realistisk og gjennomførbar for din bedrift. Det er bedre med noen få gode innlegg som treffer de rette menneskene, enn å dele stort og smått uten mål og mening. Tenk kvalitet fremfor kvantitet.

Om du har mange gode ideer til innhold, så lag en god og strukturert plan for publisering, og spre innleggene over tid. På den måten vil du bygge deg et lojalt publikum som engasjerer seg når du publiserer nytt innhold, uavhengig av om det går 2 dager eller 2 uker mellom hver gang du legger ut noe.

Dersom noen innholdselementer treffer godt og sprer seg organisk, kan det være lurt å bruke litt penger på å spre dem til enda flere. Det er ikke slik at alle som følger siden din automatisk får opp innleggene fra din bedrift i feeden sin. Det kommer an på hvor mye innhold som deles samtidig fra ulike aktører, samt om de har engasjert seg i innhold fra deg tidligere.

De færreste bedrifter klarer å vokse ved kun organisk spredning, så det er lurt å ha et lite budsjett til deling av innhold som ikke er direkte salgs- eller markedsføringsrettet.

7. Teste og optimalisere

Fortvil ikke om noen av innleggene dine ikke treffer så godt. Det kan være mange grunner til dette. Husk at planen du har laget kan justeres underveis! Kanskje er det rom for å teste og leke seg litt for å finne ut hvilket type innhold som treffer nettopp din målgruppe best?

Ved å prøve ut ulike innleggstyper og vinklinger, kan du bli bedre kjent med hvilke ønsker og forventinger målgruppen og følgerne dine har til deg. Og over tid vil innleggsstatistikken vise hva som fungerer godt for din bedrift, slik at du kan gjøre mer av det. Det er helt vanlig å måtte prøve seg fram for å finne formen og sin "stemme" (tone of voice) i sosiale kanaler.

Lykke til!

IMG 2126